Blog Layout

Nikolay Skarning: LO endrer norsk arbeids- og næringsliv på rekordtid

- LO har påvirket norsk arbeidsliv på en meget viktig og god måte i hele etterkrigstiden. Men nå har reformiveren i LO kokt fullstendig over i gledesrusen over stortingsvalget i fjor, skriver Nikolay Skarning.

Foto: Kjetil Kolsrud, rett24.no Tekst: Nikolay Skarning

Synspunkt | Nikolay Skarning: LO endrer norsk arbeids- og næringsliv på rekordtid

SYNSPUNKT: Det er særlig fire områder jeg vil peke på.

1. Store endringer i arbeidsmiljøloven på få måneder

LO har påvirket norsk arbeidsliv på en meget viktig og god måte i hele etterkrigstiden. Men nå har reformiveren i LO kokt fullstendig over i gledesrusen over stortingsvalget i fjor.

Med ny regjering på plass i oktober 2021 og egen statssekretær i Arbeids- og sosialdepartementet, har LO satt i gang store endringer i arbeidsmiljøloven i ekspressfart fra desember 2021:

• fjerning av retten til midlertidig ansettelse i ett år
  • kollektiv søksmålsrett mot norske arbeidsgivere
  • forbud mot bemanningsbyråer ved midlertidig behov
  • styrking av retten til heltid
  • utvidelse av arbeidstakerbegrepet
  • fortrinnsrett til stilling i konsern ved nedbemanninger.

Alt dette i løpet av ett år, til stor fortvilelse for en samlet arbeidsgiverside, som er den part som skal ta byrdene med alle lovendringene.

Med sine 620.000 yrkesaktive medlemmer, 25 prosent av den norske arbeidsstyrken, er LO kommet i posisjon til å endre arbeidsmiljøloven helt etter eget behov, bl.a. for å få flere medlemmer, flere tariffavtaler og mer makt. Og LOs medlemmer, hvis de er i jobb, blir tatt godt vare på, likevel slik at kostbare reformer vil holde lønningene nede.

2. Den nye norske diktatmodellen

The winner takes it all, synger Abba, og det passer godt på LOs posisjon etter ny regjering fra oktober i fjor: en samlet arbeidsgiverside, som er de som skal betale for alle endringene, har protestert mot tsunamien av lovendringer på arbeidslivsfeltet i år. Men de står helt uten innflytelse, og opposisjonen på Stortinget kan heller intet gjøre.

En ny norsk modell er innført: en part i arbeidslivet dikterer alle de andre. Lederne av Unio og YS har beklaget seg over at de ikke blir prioritert på samme vis som LO (NRK 4. november). Akademikerne har protestert mot et par av de nye lovforslagene om kollektive søksmålsrett og innleieforbudet.

Men LOs endringer vil tross alt tjene alle fagforeningene. Taperne er ansatte som ønsker fleksibilitet, næringslivets fleksibilitet og konkurranseevne og de som står utenfor arbeidslivet: det blir enda vanskeligere å komme inn i arbeidslivet for folk med hull i CVen, funksjonshemmede og innvandrere fordi risikoen ved å ansette, økes fra et allerede høyt risikonivå (se om retten til å stå i stilling, nedenfor).

Leserinnlegget er sakset fra dagensperspektiv.no publisert 5. desember.

Les hele innlegget her:

Hva synes du? Ta kontakt med oss

Contact Us

Av Ulf Leirstein 27 Nov, 2023
Gründerseminaret 2023 gjennomført 23. november 2023 på Oslo Kongressenter
Av Ulf Leirstein 31 Oct, 2023
Velkommen til Gründerseminaret 2023 den 23. november!
Vis mer