Blog Layout

Norges Gründerforening og SMB Norge ble hørt av Høyesterett om at kravet til at overskuddsevne ikke skal gjelde for vanlig forretningsvirksomhet - Les dommen her!

- Derimot er vi veldig skuffet over dommen på vegne av vårt medlem Petter Olsen, skriver styreleder for Norges Gründerforening, Dag Swanstrøm

Tekst: Styreleder i Norges Gründerforening, Dag Swanstrøm | Foto: Finansavisen

Norges Gründerforening og SMB Norge ble hørt av Høyesterett om at kravet til overskuddsevne ikke skal gjelde for vanlig forretningsvirksomhet

Som Høyesterett sier; Disse særtrekkene (ved Ramme Gård) medfører at den inngående prøvingen som legges til grunn for saken her vil ha lite å si for de skatte- og avgiftsmessige rammevilkårene til allminnelig forretningsaktivitet. Det være seg i bransjer som sliter i motgangstider eller gründeraktivitet i en krevende oppstatrsfase.

Dette var veldig viktig for våre medlemmer som nylig har startet - eller kommer til å starte - en ordinær oppstarts-virksomhet.

Som vår advokat Nicolay Skarning sier; Høyesterett har gitt en skjerming mot inngående prøving i allminnelig forretningsvirksomhet og gründeraktivitet, noe som viser at det var helt essensielt at NGF gikk inn i saken. Uten foreningens inntreden kunne dommen vært enda mer næringsfientlig enn den er.

Derimot er vi veldig skuffet over dommen på vegne av vårt medlem Petter Olsen. Man kan spørre seg om Høyesterett tar hensyn til politiske føringer. Det er for tiden åpenbart at «rikinger» blir skatteforfulgt av nåværende sosialistiske regjering.

Dette har medført at mange velger å flytte til utlandet for å spare bedriftene sine for tapping av betydelige beløp som går med til å dekke eiers formue- og utbytteskatt. Det burde være innlysende at mest mulig av denne egenkapitalen bør bli værende i selskapet og at egenkapitalen i stedet brukes til ytterligere vekst for å kunne være mer konkurransedyktig.

Istedet får vi dermed en nedbygging av virksomheter og derigjennom færre arbeidsplasser. I så måte faller denne dommen inn i mønsteret om å ikke skulle legge forholdene til rette for utvikling av bedrifter og arbeidsplasser.

Klikk her for å lese dommen.

Hva synes du? Ta kontakt med oss

Contact Us

Av Ulf Leirstein 27 Nov, 2023
Gründerseminaret 2023 gjennomført 23. november 2023 på Oslo Kongressenter
Av Ulf Leirstein 31 Oct, 2023
Velkommen til Gründerseminaret 2023 den 23. november!
Vis mer